Informace o současném dění v dabingu

Zamčeno
majdushe
Příspěvky: 2
Registrován: 27 úno 2013 19:30

Re: Informace o současném dění v dabingu

Příspěvek od majdushe »

Máte velice málo informací na to, abyste plašili veřejnost :D
Uživatelský avatar
Fifa.21
Příspěvky: 1299
Registrován: 12 dub 2009 11:19
Poznámka: Filip.Danilov@email.cz

Re: Informace o současném dění v dabingu

Příspěvek od Fifa.21 »

Absolutně nechápu význam Vašeho rýpavého komentáře, my se pouze snažíme zprostředkovat nám známé informace a náš osobní názor. Pokud máte nějaké osvětlující informace, rádi se poučíme...
Nikola Votočková
Příspěvky: 27
Registrován: 23 kvě 2014 16:47

Re: Informace o současném dění v dabingu

Příspěvek od Nikola Votočková »

Dobrý den, jmenuji se Nikola Votočková, pracuji jako herec v dabingu a nechci se schovávat za žádný nick. Cítím osobní potřebu reagovat na výše uvedené a jsem zastupována agenturou.

Většina příspěvků je zřejmě od lidí, jejichž povolání s dabingem nějak souvisí, vzhledem k celkem slušné informovanosti v tématu. Je zde mnoho faktů, ale ne všechny jsou interpretovány správně, proto bych ráda uvedla na pravou míru pár dezinformací, posouzení už nechám na Vás.. Zde tedy pohled z mé zkušenosti herce:

Reakce na stanovisko vedení Dabingfora:
Požadavky na zvýšení rozpočtů jsou mířeny i na zadavatele, vše je v procesu, bohužel podle posledních zpráv se někteří vyjádřili, že nevidí důvod setkat se s agenturou, neboť problém se prý týká jen herců a studií.
Před dvěma lety se Herecká asociace chopila celé dabingové neutěšené situace a první, co herci říkali, bylo, že nechceme zvýšení honorářů na úkor souvisejících profesí. Zástupcům HA bylo na předběžných jednáních se studii sděleno, že HA zastupuje pouze herce a o jiných profesích se s nimi bavit nebudou (viz.výše příspěvek od Lukiz). Otázka provize pro agenturu je také stále v procesu, ještě nelze dělat závěry. Zdesetinásobení rozpočtu je podle mě silně nadhodnocené.

Chtěla bych požádat Dabingforum, aby se spojilo s HA, a mohlo si udělat obrázek i z druhé strany, v tom co zde čtu, vidím spíš názory zadavatelů, nikoli nestranného diváka.

Reakce na příspěvek Draky:
Ohledně valné hromady HA, na které jsem osobně byla.. Odpůrci Manpoweru se vyjadřovat mohli a také tak činili. Diskuze je v programu na konci všude, nevím, proč odpůrci na ni nepočkali. A z asociace vystoupili „prej“ asi lidi tři, o žádném hromadném exodu nevím. O výběru agentury nemáte relevantní informace, spojte se s HA, vše vám jistě rádi osvětlí. Jaká očekávání jsou či nejsou realistická, ukáže až čas, připravit pořádně projekt lze dost těžko, pokud s vámi druhá strana nekomunikuje. Fér hru s herci mnohá studia nehrála nikdy, detaily vás zatěžovat nebudu. Když se s vámi protistrany roky odmítají bavit, nelze jinak, než je vystavit nátlaku, ano, viz minulá stávka. Co se týče souvislosti peněz a kvality, v současných rozpočtech se dabing kvalitně leckdy udělat prostě nedá. Technicky opravdu dokážu namluvit hlavní roli ve filmu za jednu hodinu, ale poslouchat se to pak nedá, ale studio mě tlačí k tomu, abych to „dala“, aby mi mohlo dát míň peněz. To, že na nás studio potřebuje ušetřit, ať už za to může ono nebo zadavatel, má za přímý efekt horší kvalitu. Proto nechci být placena od hodiny, ale od odvedené práce, tedy od repliky, čímž vznikne čas potřebný na kvalitní práci.

A pokud o svém soukromém názoru nemáte potřebu polemizovat (což je zase pro mě komunismus), nalepte si ho doma na nástěnku a nevyvěšujte jej na veřejnou zeď :)

Závěrem.. Vše je teprve v jednání a je opravdu předčasné vynášet jakékoli soudy. Já za sebe tvrdím, že na mě (na rozdíl od studií !) nikdo nijaký tlak ke vstupu do agentury nevytvářel, na své smlouvě s ní jsem se podílela a jde o oboustrannou dohodu dvou stran. Včetně mé půlroční výpovědní lhůty.

Děkuji za pozornost

Nikola Votočková
emocko
Příspěvky: 9
Registrován: 26 led 2012 17:48

Re: Informace o současném dění v dabingu

Příspěvek od emocko »

Takže v případě, že herci zastoupení agenturou budou ve svém, jak oni sami říkají "boji", úspěšní, tak dabing čeká skvělá budoucnost! Hurá!!! Protože jde hlavně o kvalitu, tak týden před natáčením dostanou scénář, aby si ho mohli nastudovat, v den natáčení se všichni ráno sejdou ve studiu, jednotlivé repliky se budou zkoušet a ta nejlepší se uloží. No a když se to za jeden den nestihne, tak zítra je taky den. Nesmí se zapomenout na překladatele, úpravce, zvukaře, režiséry a produkční. Na ty se samozřejmě budou taky muset zvýšit umělecké a pracovní nároky a samozřejmě zvýšit honoráře. No a pak se na ten desetinásobek určitě dostaneme :D
Pouze hypoteticky: myslíte, že kdyby zadavatelé přistoupili na vyšší rozpočty, že by nepožadovali více "muziky"?
Lukiz
Příspěvky: 3478
Registrován: 18 pro 2008 22:25

Re: Informace o současném dění v dabingu

Příspěvek od Lukiz »

Je to tak 3 roky jsem běžně kupoval v řetězící housky za 50 haléřů. Dnes za ni musím dát 2,50 korun, a rozhodně nemám pocit že by nějak razantně nabyly na objemu.
Změna ceny sama o sobě rozhodně nemusí nutně znamenat žádnou změnu kvantity ani kvality.
HonzaXXII
Příspěvky: 1948
Registrován: 11 čer 2008 19:47
Bydliště: Brno

Re: Informace o současném dění v dabingu

Příspěvek od HonzaXXII »

emocko: To zní fakt krásně. Ale mám pocit, že je to utopie.
Nejsem proti předabovávání obecně. Jen proti zbytečnému.
Nemůžu za to že právě toho je většina.

Sháním pořady TKM, Hitšaráda, 5xP, Triangel, Telegramiáda, Písničky z obrazovky, a VHS Supraphonu z 80. let. O záznamy z YouTube a DVD nestojím.
bývalý dabér
Příspěvky: 2
Registrován: 24 kvě 2014 11:46

Re: Informace o současném dění v dabingu

Příspěvek od bývalý dabér »

Na tohle se nedá nereagovat.
Situaci v dabingu sleduju už spoustu let, ikdyž v tomto oboru už dneska nepracuju. Každopádně nechápu, jaký tlak může být vyvíjen na dabéra od dabingového studia. Dobrý paní ..., máme pro Vás práci na hodinu za ...kč, chcete si to přijet nadabovat? Ano, chci... Ne, nechci... Vůbec nechápu, co všechno se kolem dabingu děje, ale nemůžu si pomoct, když někdo pracuje jako OSVČ, tak si snad umí říct, za kolik práci udělá a za kolik už ne? Celá tahle situace mi přijde směšná. Na menším městě jsou všichni vděční za to, že si můžou dabingem přivydělat a v Praze jsou všichni neštastní, že si vydělávají málo. Když se Vám to za ty peníze nechce dělat, tak to nedělejte, ale vyhrožování a podobný nátlak na své kolegy, to je mazec. Nedokážu si představit, jak by to mělo fungovat v jiných oborech. Všichni budeme dělat práci za stejný peníze, ikdyž kvalita bude jiná. Myslím, že když zadavatel bude chtít konkrétního dabéra, tak mu dokáže dát víc, pokud o něj bude stát.. To si to opravdu neumíte domluvit sami a potřebujete na to agenturu. Já se zadavatelům a studiím nedivím, že nechtějí spolupracovat s někým, kdo se vrací zpátky do socialismu.... Nabídka x poptávka, komunismus x kapitalismus, osvč x zaměstnanec. Čau
Zdeněk Hruška
Příspěvky: 20
Registrován: 23 kvě 2014 20:58

Re: Informace o současném dění v dabingu

Příspěvek od Zdeněk Hruška »

Vážení dabingoví fanoušci a vážené vedení Dabingfora.

Jako vedoucí dabingové sekce Herecké asociace je mou povinností reagovat na vaše prohlášení o současném dění v dabingu.

Skoro tři roky se dabingová sekce Herecké asociace snaží prosadit změny v celém dabingovém systému, aby kvalita českého dabingu zůstala zachována a aby český dabing nepřicházel o další výjimečné hlasy skvělých herců, kteří už za takových,, někdy až ponižujících“ podmínek nehodlají pracovat.
V dubnu minulého roku po půlročním intenzivním jednání s dab.studii i zadavateli, byla Herecká asociace za obrovské podpory herců připravena prosadit jasná pravidla (i kdyby mělo dojít k bojkotu dab.studií), která by zastavila úpadek kvality českého dabingu a stálé snižování cen za vytvořené dílo. K tomu však už nedošlo, protože ze strany jednoho dabingového studia jsme byli napadeni z kartelové dohody. Úřad pro hospodářskou soutěž nám to bohužel potvrdil. – Odborová či profesní organizace nemá právo ze zákona prosazovat lepší podmínky pro OSVČ – ( 90 procent dabingových herců je OSVČ )
Začali jsme tedy pátrat, jak to řeší umělci ve světě. V západní Evropě je nejčastější systém v podobě agenturního zastupování.
Z pěti kandidátů, kteří měli zájem agenturně zastupovat dab.herce, jsme vybrali společnost Manpowergroup, která má podle našeho soudu, jako jediná dostatečné kapacity, aby zvládla zastupovat větší počet herců. MPG se zavázala, že se bude snažit prosadit nejen základní pravidla v odměňování umělců, ale především bude prosazovat kvalitu a ctít podmínky KODEXU DABINGU Herecké asociace.(Kodex Dabingu naleznete na stránkách HA)
Od února roku 2014 se MPG snaží jednat s dab.výrobci o rámcové smlouvě. Všechna dabingová studia kromě jednoho renomovaného studia Virtual, se odmítla touto agenturou zabývat. Přitom už od ledna vedla studia tvrdý nátlak na herce, aby si velmi rozmysleli, zdali chtějí být zastupovaní agenturou, protože už si jinak nezadabují.
V další fázi, tvrdili, že celá navrhovaná smlouva je naprostý blábol a že o něm dále nehodlají diskutovat. Po další snaze MPG, aby studia vstoupila do jednání, si výrobci podmínili, že nejprve chtějí vidět seznam herců, kteří budou zastupovaní a pak uvidí.
Protože víme, že jakmile ukážeme tento seznam, vytvoří studia takzvanou černou listinu a ti umělci, kteří jsou v zastoupení, budou postupně odříznuti od práce. Proto MPG seznam zastupujících umělců od 1.5. 2014 poslala studiím až v polovině dubna.
Po zaslání seznamu, začala studia reagovat tak, že jsou zaskočena a že jsou vystavena nátlaku podivnou agenturou, která se je snaží jen vydírat. Při tom k jednání o financích fakticky vůbec nedošlo.
Herci, kteří jsou od 1.5. v zastoupení začali být masově přeobsazováni a to i v roztočených seriálech, kde mají průchozí role.
MPG byla připravena uvolnit herce na přechodné období, aby dokončili roztočené seriály a projekty za původních podmínek, pokud s ní někdo začne konstruktivně jednat.
Jen studio SDI, začalo s agenturou jednat o možné spolupráci s tím, že musí dostat souhlas od jejich celosvětové centrály.
Proto také agentura tomuto studiu vyšla vstříc a na přechodné období zanechala pro SDI stávající podmínky.
Renomované studio Virtuál, které se může pyšnit, že vyrábí kvalitní dabing více jak 20let, rámcovou smlouvu s MPG podepsalo a herci tam pracují za nových podmínek bez problémů. To jen dokazuje, že spolupráce je možná a že o uměleckou kvalitu má ještě někdo zájem.
Jen pro upřesnění už není v agentuře 130 herců, ale 142 a rozhodně to není konečný stav, neb další herci už mají podepsanou smlouvu s podmínkou, že smlouva vstoupí v platnost až při dosažení 180 herců. (Jména herců s podmínkou, nechceme zveřejňovat, mohli by se dostat na černou listinu ještě dříve, než vstoupí jejich smlouva v platnost.)

Ještě mi dovolte vyjádřit se k vašemu stanovisku.
Bod 1)
Žádat zadavatele o vyšší rozpočty na výrobu dabingu, nemůžou umělci, ale dabingová studia. Dab. studio uzavírá smlouvu se zadavatelem a herec s dab. studiem.
Už před rokem, když jsme nabízeli výrobcům, že jim pomůžeme prosadit vyšší rozpočty na výrobu u zadavatele, narazili jsme na problém, že nám nikdo nechtěl sdělit, s jakým rozpočtem opravdu studio pracuje. Pak nastává velký problém, že vlastně nevíme, jaké navýšení máme od zadavatele vlastně chtít. MPG se rozhodně nebrání žádnému jednání a také už zadavatele informovala.

Bod 2)
O důležitosti dalších složek při výrobě kvalitního dabingu (jako režije, překlad, zvuk, úprava) se jasně zmiňujeme v KODEXU DABINGU. MPG může prosazovat finanční podmínky, jen pro toho koho zastupuje a to jsou zatím jen herci.

Bod3)
Protože neznáme (a nikdo nám je nechce, nebo nesmí sdělit) rozpočty na výrobu, nemůžeme vědět, jestli by bylo navýšení desetinásobné, ale podle nás je desetinásobné navýšení naprostý nesmysl. Pro zajímavost jsme si zprůměrovali cenu všech zastupujících herců a došli jsme k ceně 13.50 za repliku včetně prodeje licence na věčné časy a včetně provize agentuře. Když má v průměru hlavní role v celovečerním filmu 200 replik, nemáme dojem, že by nároky herců byly přehnané.


Věříme, že náš boj za zachování tradičního českého dabingu a jeho kvalitu není marný a děkujeme za statečnost všem kolegům, kteří i za riziko, že nebudou mít práci, našli odvahu a vstoupili do agentury, která nám, dnes jako jediná může pomoci.
( Pro zajímavost pár jmen, která agentura zastupuje: Vladimír Brabec, Valérie Zawadská, Jaromír Meduna, Jiří Práger, Jitka Ježková, Michal Dlouhý, Jitka Moučková, Libor Hruška, Alexandr Rašilov, Martina Hudečková, Michal Jagelka, Martin Stránský, Jiří Plachý, Martin Zahálka, Petr Oliva, Dagmar Čárová, Petr Rychlý, Lukáš Hlavica, Jiří Hromada, Tereza Bebarová, Jan Vondráček ,Ilona Svobodová, David Novotný, Otakar Brousek ml., Dana Černá, Jan Dolanský, Nela Boudová, Dalimil Klapka, Martina Menšíková, Lucie Juřičková a mnoho dalších.) To jen pro představu.
Pokud Vám a členům dabingfora není český dabing lhostejný, prosíme aby jste upozorňovali na změny, které se budou dít v oblasti dabingu, o změnách jiných hlasů u zavedených herců filmových a seriálových postav a že se pestrost hlasů v našem dabingu dostala na minimum.
Pokud budete mít zájem, velice rád tuto pro nikoho lehkou situaci proberu osobně.
S přátelským pozdravem

Zdeněk Hruška (vedoucí dab.sekce HA)

mail. adresa - dabingsekce@seznam.cz
Naposledy upravil(a) Zdeněk Hruška dne 24 kvě 2014 17:23, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Slipio
Příspěvky: 881
Registrován: 18 srp 2008 10:01

Re: Informace o současném dění v dabingu

Příspěvek od Slipio »

Na tomto je smutné, že to celé odneseme my diváci. Takto pokud bude docházet k masivnímu přeobsazování postav a spjatých herců, dojde dabing na úplné dno. Ono se to dá udělat i rozumněji a pozvolna, ale k tomu nedojde, jelikož si budou všichni házet klacky pod nohy. To co herci "rozdělali", tak by je to měli nechat dodělat. Ono 142 herců asi bude těch zásadních, co se v dabingu objevuje furt. Nemyslím si, že takto přispějí ke kvalitnějšímu dabingu. Je jasné, že si chcou vydupat lepší podmínky, ale snad to jde i nějak méně drasticky :-?
balcin
Příspěvky: 56
Registrován: 22 dub 2008 23:22

Re: Informace o současném dění v dabingu

Příspěvek od balcin »

Nezlobte se, ale také musím reagovat. Ano, některa studia svévolně začala přeobsazovat, ale některá studia se snažila při obsazení agenturních herců s agenturou jednat, přistoupila na finanční podmínky, ale krachlo to na neochotě agentury z důvodů tzv. administrativních překážek. Balcárek
Zamčeno

Zpět na „Současná situace v dabingu“